NOWOŚĆ JCB Fastrac 6000 – Rewolucyjna Seria Ciągników Rolniczych
Nowa seria JCB Fastrac 6000 wjeżdża na rynek z pełną mocą, stanowiąc kolejny etap rozwoju koncepcji iCON zapoczątkowanej przez serię Fastrac 4000. Nowe modele zostały opracowane w oparciu o opinie i doświadczenia dotychczasowych użytkowników, co pozwoliło stworzyć ciągnik jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb nowoczesnego rolnictwa.
Seria Fastrac 6000 łączy w sobie zwrotność, komfort i wszechstronność, znane z modeli Fastrac 4000, z większą mocą, wydajnością i możliwościami roboczymi, charakterystycznymi dla serii Fastrac 8000. Dzięki pełnemu zawieszeniu, centralnie umieszczonej kabinie oraz równomiernemu rozkładowi masy, nowy Fastrac oferuje doskonałą stabilność, precyzyjne prowadzenie i wyjątkowy komfort pracy – zarówno w polu, jak i podczas prac transportowych.
Projektując serię JCB Fastrac 6000, producent położył duży nacisk na ergonomię, bezpieczeństwo i nowoczesne technologie sterowania, dzięki czemu ciągnik spełnia oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników. To połączenie sprawdzonych rozwiązań serii 4000 z mocą i osiągami serii 8000, które czyni z nowego Fastraca maszynę o wyjątkowej wszechstronności i efektywności pracy.
Jak podkreśla John Smith, Dyrektor Zarządzający JCB Agriculture:
„Całkowicie nowa seria 6000 pozostaje wierna innowacyjnej i przełomowej koncepcji JCB, która definiuje wszystkie modele Fastrac, oferując wyjątkowe połączenie produktywności, efektywności, wszechstronności i komfortu pracy operatora.
„Nowa seria przenosi Fastrac JCB do zupełnie nowej kategorii mocy i osiągów, odpowiadając na potrzeby rolników i usługodawców dzięki wyjątkowym rozwiązaniom, które tworzą maszynę o niezwykle wysokiej wydajności i unikalnych możliwościach zarówno w pracy w polu, jak i w transporcie drogowym.”
JCB Fastrac 6260 i 6300: Jak nowe modele wypełniają lukę między serią 4000 a 8000?
Seria ciągnika rolniczego Fastrac 6000 obejmuje dwa modele, które znacząco podnoszą średnią moc dostępną w ofercie JCB:
– Fastrac 6260 – 212 kW (288 KM) z momentem obrotowym na poziomie 1275 Nm,
– Fastrac 6300 – 250 kW (340 KM) z momentem obrotowym na poziomie 1400 Nm.
Seria 6000 Fastrac jest napędzana silnikiem FPT (Fiat Powertrain Technologies). FPT jest dostawcą OEM, który projektuje i produkuje przemysłowe silniki terenowe dla wielu gałęzi przemysłu i cieszy się uznaną renomą na rynku rolniczym. Silnik współpracuje z 4-zakresową, automatyczną skrzynią biegów CVT firmy ZF, zapewniającą płynne dostarczanie mocy. Oprogramowanie sterujące (STC) zapewnia łatwość obsługi i precyzyjną kontrolę prędkości w zakresie od 0 do 66 km/h, w zależności od lokalnych przepisów. Przekładnia zawiera zintegrowany i zamknięty hamulec postojowy z aktywną funkcją zatrzymania w standardzie. Najwyższa siła hamowania od dawna jest kluczową cechą serii Fastrac, a ta funkcja jeszcze bardziej ją wzmacnia.
Nowe silniki i przekładnie w JCB Fastrac 6000: FPT N67 i ZF Eccom 3.1
Nowa generacja ciągników rolniczych Fastrac została zaprojektowana wokół zupełnie nowego układu napędowego i zupełnie nowej ramy, która jest dalej główny elementem nośnym całej maszyny.
Silnik FPT NEF67 – moc przy niskich obrotach
Sześciocylindrowy silnik o pojemności 6,7 litra zapewnia maksymalny moment obrotowy już przy 1400 obr./min. , a jego 95% jest dostępne między 1200 a 1800 obr./min, co daje:
– maksymalną siłę uciągu w polu,
– dynamiczne przyspieszenie w transporcie,
– niższe zużycie paliwa.
Nowa konstrukcja ramy nośnej w połączeniu z systemem czterech kół skrętnych (4WS), znanym z serii JCB Fastrac 4000, sprawia, że ciągniki nowej serii Fastrac 6000 charakteryzują się wyjątkową zwrotnością i precyzją manewrowania. Dzięki temu doskonale sprawdzają się podczas pracy z dużymi rozsiewaczami, opryskiwaczami, kosiarkami czy przyczepami objętościowymi, zapewniając maksymalną efektywność w każdych warunkach.
Przekładnia ZF Eccom 3.1 – płynność w każdym zakresie
- Bezstopniowa skrzynia CVT z czterema zakresami roboczymi o wysokiej sprawności mechanicznej.
- Płynne przyspieszanie od 0 do 66 km/h bez konieczności ręcznej zmiany między trybem polowym a drogowym.
- Zintegrowany system JCB Smart Transmission Control automatycznie dobiera ustawienia pracy do aktualnych warunków, zapewniając maksymalną produktywność. W skrócie: więcej mocy wtedy, gdy jej potrzebujesz, mniej spalanego paliwa, gdy tylko istnieje taka możliwość.
Centralny System Pompowania Opon (CTIS) w JCB Fastrac – system, który dopasowuje opony do terenu
Jedną z odpowiedzi na potrzeby klientów jest centralny system pompowania opon (CTIS). Fastrac 6000 pozwala szybko obniżyć lub zwiększyć ciśnienie w ogumieniu w zależności od potrzeby i panujących warunków – prosto z ekranu dotykowego iCON.
Co to daje w praktyce?
– W polu: niższe ciśnienie = lepsza trakcja i mniejsze ugniatanie gleby.
– Na drodze: wyższe ciśnienie = mniejsze opory toczenia, mniejsze zużycie opon i oszczędność paliwa.
System pompuje cztery opony (650/60 R38) z 1 do 2 barów w nieco ponad 4 minuty. Powrót do ciśnienia polowego trwa mniej niż minutę. CTIS to jednoobwodowy układ pompowania kół, który poprzez zawór umiejscowiony przy feldze nadmiar powietrza przy obniżaniu ciśnienia wypuszcza do atmosfery, dzięki takiemu rozwiązaniu zanieczyszczone i skroplone powietrze nie wraca do układu pompowania co zapobiega zanieczyszczeniu układu i zacieraniu sprężarki powietrza. Takie osiągi sprawiają, że system CTIS w Fastracu jest jednym z najszybszych i najbardziej efektywnych rozwiązań tego typu na rynku, a jego codzienne użytkowanie staje się intuicyjne i opłacalne. CTIS pozwala również na zmianę ciśnienia w ogumieniu podczas jazdy.
Jak Działa Twin Steer JCB Fastrac ? – Precyzja, stabilność i „chód krabowy” w jednym systemie
Twin Steer – utrzymanie idealnej linii
Seria Fastrac 6000 wprowadza unikalny system Twin Steer, który jest dostępny w ramach zaawansowanego systemu JCB GPS, wykorzystującego dwa odbiorniki NovAtel. System ten jest przełomowy, ponieważ indywidualnie steruje obiema osiami ciągnika.
Dzięki temu ciągnik rolniczy Fastrac może poruszać się tzw. krabem i precyzyjnie wracać na linię prowadzenia, na przykład na stromym stoku, natychmiast korygując tor jazdy i utrzymując maszynę roboczą w wyznaczonym pasie pracy. W przeciwieństwie do ciągników ze skrętem tylko przednich kół, które muszą najpierw skręcić w kierunku linii prowadzenia (co chwilowo odsuwa maszynę od toru pracy), system Twin Steer eliminuje to opóźnienie, natychmiast utrzymując maszynę na kursie. Twin Steer okazał się szczególnie skuteczny w siewie i pielegnacji warzyw i w gospodarstwach które ograniczają chemiczną walkę z chwastami na rzecz mechanicznej pracy z pielnikami do upraw międzyrzędowych, eliminując uszkodzenia roślin i zagonów, a co ważne, osiągamy to bez konieczności stosowania dodatkowych, kosztownych i skomplikowanych mechanizmów bocznego przesuwu maszyny roboczej.
4WS – płynny skręt i bezpieczeństwo
Nowe przednie i tylne osie skrętne, opracowane we współpracy z firmą Dana, przystosowane są do montażu kół bliźniaczych. Udoskonalona wersja systemu skrętu czterech kół JCB (4WS) wykorzystuje teraz blokadę hydrauliczną zamiast pneumatycznej, co zapewnia znacznie płynniejsze przejście między trybem skrętu dwu- i czterokołowego w zależności od prędkości jazdy. Seria 6000 nadal oferuje 5 trybów skrętu plus Twin Steer:
- Tylko przednie koła
- Cztery koła skrętne – tył proporcjonalnie
- Krab – wszystkie koła skręcają w tą samą stronę
- Tylne koła idą w śladzie kół przednich
- Opóźnienie skrętu kół tylnych
Tylny TUZ to 11 ton udźwigu
Wzrost mocy w serii 6000 został skorelowany ze znacznym wzrostem wydajności hydrauliki. Ciągniki wyposażono w wydajny układ hydrauliki o zmiennym wydatku, zaprojektowany z myślą o obsłudze nowoczesnych, wielkogabarytowych maszyn o dużym zapotrzebowaniu na olej, takich jak siewniki pneumatyczne. Wzrost mocy to również większe możliwości hydrauliczne:
– pompa 205 l/min (standard) lub 410 l/min (opcja w 6300),
– udźwig tylnego TUZ: 11 000 kg,
– przedni TUZ: 5 000 kg,
– niezależny obieg oleju hydraulicznego, który eliminuje ryzyko zanieczyszczeń.
Nowość: tylny pokład ładunkowy o nośności 5 ton – idealny do montażu zbiorników, opryskiwaczy czy rozsiewaczy. Pozwala utrzymać wyważenie 50:50 i ograniczyć ugniatanie gleby.
Kabina i system iCON – centrum dowodzenia
Seria Fastrac 6000 zachowuje przestronną kabinę z komfortowym wentylowanym i podgrzewanym fotelem operatora oraz pełnowymiarowym siedziskiem dla pasażera. Kabina w ciągniku rolniczym Fastrac 6000 łączy przestronność i technologię. Interfejs iCON oferuje:
– dwa dotykowe ekrany (do 12”),
– 50 spersonalizowanych profili roboczych dla różnych maszyn,
– widok z kamer 180° i 120°,
– integrację z GPS, ISOBUS i telematyką JCB LiveLink.
Operator może dowolnie konfigurować układ ekranów oraz zapisywać ustawienia pod konkretne maszyny i zadania.
Szybszy serwis i mniejsze przestoje
Jedną z największych przewag JCB Fastrac jest układ hamulcowy, który charakteryzuje się dużą stałą skutecznością hamowania. Zjawisko słabnącego układu hamulcowego nazywa się „fade hamulcowy” i występuje, gdy hamulce tracą skuteczność wskutek nadmiernego nagrzania elementów hamujących (klocków, tarcz, bębnów) lub pary wodnej w układach hydraulicznych. W praktyce objawia się to: wydłużeniem drogi hamowania, miękkim lub zapadającym pedałem hamulca, zmniejszoną siłą hamowania pomimo pełnego nacisku na pedał. Dla zniwelowania tego zjawiska ciągniki rolnicze JCB Fastrac wyposażone są w duże, zewnętrznie montowane tarcze i zaciski hamulcowe, które naturalnie chłodzą się powietrzem i są łatwo dostępne do konserwacji.
Cała operacja wymiany tarcz hamulcowych, która w standardowym ciągniku może trwać 2–3 dni, może zostać wykonana w Fastracu w zaledwie 3–4 godziny. Ponadto, wprowadzono nowy wskaźnik zużycia klocków, który zapobiega ich nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniu tarcz. Bezpieczeństwo jest maksy malizowane przez pneumatyczne wspomaganie oraz elektroniczny układ ABS, a także system ASR, zapobiegający buksowaniu tylnych kół przy wjeździe na luźne nawierzchnie.
Szybszy serwis i mniejsze przestoje
Jedną z największych przewag JCB Fastrac jest układ hamulcowy, który charakteryzuje się dużą stałą skutecznością hamowania. Zjawisko słabnącego układu hamulcowego nazywa się „fade hamulcowy” i występuje, gdy hamulce tracą skuteczność wskutek nadmiernego nagrzania elementów hamujących (klocków, tarcz, bębnów) lub pary wodnej w układach hydraulicznych. W praktyce objawia się to: wydłużeniem drogi hamowania, miękkim lub zapadającym pedałem hamulca, zmniejszoną siłą hamowania pomimo pełnego nacisku na pedał. Dla zniwelowania tego zjawiska ciągniki rolnicze JCB Fastrac wyposażone są w duże, zewnętrznie montowane tarcze i zaciski hamulcowe, które naturalnie chłodzą się powietrzem i są łatwo dostępne do konserwacji.
Cała operacja wymiany tarcz hamulcowych, która w standardowym ciągniku może trwać 2–3 dni, może zostać wykonana w Fastracu w zaledwie 3–4 godziny. Ponadto, wprowadzono nowy wskaźnik zużycia klocków, który zapobiega ich nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniu tarcz. Bezpieczeństwo jest maksy malizowane przez pneumatyczne wspomaganie oraz elektroniczny układ ABS, a także system ASR, zapobiegający buksowaniu tylnych kół przy wjeździe na luźne nawierzchnie.
Fastrac 6000 w skrócie
Parametr | Wartość |
Moc | 288 / 340 KM |
Prędkość maksymalna | 66 km/h |
Udźwig tylnego TUZ | 11 000 kg Udźwig przedniego TUZ 5 000 kg |
Hydraulika | do 205 lub 410 l/min |
CTIS | tak (ok. 4 minuty na podniesienie ciśnienia) |
Twin Steer / 4WS | tak |
Kabina | iCON + LiveLink + ISOBUS + GPS |
Seria JCB Fastrac 6000
Seria ciągników JCB Fastrac 6000 reprezentuje przełomowe podejście do segmentu mocy 250-350 KM, koncentrując się na minimalizacji przestojów i maksymalizacji precyzji operacyjnej. Połączenie wysokiej mobilności z dużą wydajnością w polu, osiąganą dzięki udźwigowi 11 000 kg, potężnej hydraulice (do 410 l/min) i precyzyjnemu systemowi GPS, czyni tę maszynę niezwykle wszechstronną.
Podczas projektowania serii 6000, JCB jako producent szczególną uwagę poświęcił opiniom dotychczasowych użytkowników ciągników Fastrac. Wszystkie uwagi dotyczące interfejsu użytkownika, potrzeby dwóch terminali, zapotrzebowania na większą moc przy zachowaniu zwrotności serii 4000, udźwigów przedniego i tylnego TUZ oraz wydajności pomp hydraulicznych zostały dokładnie przeanalizowane i wzięte pod uwagę w procesie konstruowania nowej serii 6000.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
1. Jaka jest prędkość maksymalna w ciągniku rolniczym serii JCB Fastrac 6000?
Prędkość maksymalna serii Fastrac 6000 wynosi do 66 km/h – zgodnie z lokalnymi przepisami.
2. Czym wyróżnia się system Twin Steer?
System Twin Steer umożliwia niezależne prowadzenie przedniej i tylnej osi skrętnej z wykorzystaniem systemów GPS i precyzyjne utrzymanie toru jazdy bez chwilowego odsunięcia maszyny roboczej.
3. Jak wydajna jest hydraulika?
Standard: 205 l/min.
Opcja (model 6300): 410 l/min – jedna z najwyższych wartości w tej klasie.
4. Co to jest CTIS o co daje użytkownikowi ?
System CTIS (Central Tire Inflation System) to centralny system regulacji ciśnienia w oponach stosowany w pojazdach rolniczych, budowlanych i wojskowych. Pozwala operatorowi zmieniać ciśnienie w oponach z kabiny, bez konieczności ręcznego dopompowywania lub spuszczania powietrza.
Główne funkcje i zalety CTIS:
- Dostosowanie ciśnienia do podłoża – niższe ciśnienie zwiększa powierzchnię styku opony z ziemią, co poprawia przyczepność i zmniejsza ugniatanie gleby; wyższe ciśnienie zmniejsza opory toczenia i zwiększa prędkość na drodze.
- Poprawa komfortu jazdy – ciśnienie w oponach można szybko dopasować do warunków pracy, co zmniejsza drgania i wstrząsy dla operatora.
- Oszczędność paliwa i mniejsze zużycie opon – optymalne ciśnienie zmniejsza opory toczenia i równomiernie zużywa opony.
- Szybkie przejście między różnymi rodzajami nawierzchni – np. z pola na drogę asfaltową, bez zatrzymywania maszyny.