Agrosznajderwkp

Horsch Cruiser SL i XL – Ząb zamiast talerza

Na ścierniskach przyzwyczailiśmy się do widoku tzw. Talerzówki. Jednak rozwiązania w agregatach zębowych pozwalają, na co najmniej tak samo, a nawet w niektórych aspektach lepsze zerwanie ścierni niż jest to w stanie zrobić agregat talerzowy. Agregat zębowy Horsch Cruiser SL i XL z powodzeniem rzuca wyzwanie agregatom talerzowym pod kątem jakości uprawy ścierniska.

Agregaty Horsch Crusier mogą pracować w zakresie praktycznie od 2 do 15 cm. Jest to zakres pracy, który są w stanie osiągnąć tylko ciężkie talerzówki, które na ściernisku zbożowym nie są najlepszym rozwiązaniem. Skąd tak szeroki zakres głębokości pracy. Przede wszystkim dzięki możliwości zastosowania różnego typu redliczek. Od gęsiostópki o szerokości aż 20 cm do wąskiej 5 cm redlicy mulchmix, która umożliwi zagłębienie agregatu do 15 cm.

Horsch Cruiser – Dlaczego długość ma znaczenie w uprawie ścierniska?

Agregaty Horsch Cruiser mają długość 4,5 m (wersja SL) i ponad 10 m – wersja XL. Jest to związane z tym, iż Cruiserv SL ma cztery belki z umieszczonymi na nich zębami, a Cruiser XL 6 belek. Oznacza to, iż porównaniu do talerzówki resztki roślin i gleba jest mieszana dwu- lub trzykrotnie dłużej. A to z kolei przekłada się na bardzo równomierne rozciągnięcie nawet dużego nagromadzenia słomy w jednym mijscu pola. Rozmieszczenie w wielu rzędach dużej liczby zębów sprawia, że rozstaw zębów ślad do śladu wynosi 15 lub 17 cm. Dla agregatu Horsch Cruiser Sl i XL dostępne są redliczki gęsiostopowe o szerokości 20 cm. Takie wyposażenie zapewnia 100% podcięcia pełnej szerokości roboczej, a precyzyjna regulacja głębokości pracę na poziomie 2 cm. Dlatego ten agregat w uprawie ścierniskowej z powodzeniem może konkurować z talerzówką, mając nad nią przewagę lepszego rozciągnięcia resztek słomy i rzeczywistego 100% podcięcia całej powierzchni. Badania polowe przeprowadzone w Schwandorf pokazały, iż agregat Cruiser w porównaniu do brony talerzowej jest w stanie rozciągnąć pozostałą na polu słomę praktycznie 3-krotnie dalej i równomierniej.

Zęby FlexGrip o sile 150 kg i pełna adaptacja do warunków glebowych

Agregaty Horsch Cruiser SL i XL wyposażone są w zęby z zabezpieczeniem sprężynowym o wstępnej sile wydźwigu 150 kg. Zapewnia to z jednej strony odpowiednią siłę do utrzymania redlicy w ziemi, ale też jej szybką reakcję na wszelkie przeszkody – kamienie bądź duża ilość resztek pożniwnych. Wysokość redlicy od podłoża do ramy wynosi 70 cm. Dlatego suma tych czynników daje bardzo dużą przepustowość dla materii organicznej, a jednocześnie zdolność do jej równomiernego rozprowadzania na całej szerokości roboczej narzędzia.

Dodatkowo o wyboru są lemiesze o szerokości 5 cm, 8 cm i 10 cm z węglikiem spiekanym lub bez. Dzięki temu Cruiser z agregatu do bardzo płytkiego zrywania ścierniska możemy z powodzeniem przekształcić w narzędzie do uprawy na głębokość do 15 cm. Co poszerza jego spektrum zastosowania także o czas przygotowania głębszego pola pod siew. Co ważne, aby móc stosować agregat Cruiser wszystkie dzioby redlic zarówno gęsiostopki jak i wąskie dzioby dostępne są w wersji z węglikiem spiekanym lub bez. Dlatego można ten agregat z powodzeniem dostosować do każdych warunków glebowych.

Horsch Cruiser XL – Duży, ale zwrotny. Komfort manewrowania i maksymalna siła uciągu

Pomimo swojej długości agregat Cruiser XL jest bardzo zwrotny na polu. Wynika to z jego budowy. Ponieważ koła jezdne znajdują się za polem zębów, a przed wałami dogniatającymi. Podwozie z dużymi oponami służy zarówno do transportu drogowego, jak i do zawracania na uwrociach. Przemyślana kinematyka podwozia zapewnia wysoki prześwit przy podniesionym układzie jezdnym oraz bezpieczne podnoszenie opon z pola roboczego z pozycji drogowej/uwrociowej. Pozycja podwozia została tak dobrana, aby zapewnić dobrą zwrotność na polu i wysoki komfort jazdy po drodze. Aby optymalnie wykorzystać siłę uciągu i przenieść ją na glebę, Cruiser XL został wyposażony w pełni zintegrowany wzmacniacz siły uciągu, który podczas pracy stale wywiera nacisk 1 200 kg na tylną oś ciągnika. Opcja ta jest aktywowana przez bezciśnieniowe przełączanie jednostki sterującej odpowiedzialnej za podnoszenie i opuszczanie – bez dodatkowych jednostek sterujących lub cylindrów. W przypadku agregatu Cruiser SL zwrotność jest najwyższa, ponieważ jest on zawieszony na tylnym TUZ ciągnika.